Måndagen den 3 mars 1924 vaknade världen av nyheten om att Mustafa Kemal i Turkiet officiellt hade avskaffat kalifatet. Denna natt blev den sista kalifan Abdul-Mejid II instuvad i en bil med en resväska fylld med kläder och pengar för att gå i exil från Turkiet och aldrig mer återvända. Detta var hur 1342 års tid av islamisk regim avslutades. Följande är en historisk betraktelse om hur koloniala krafter först sådde fröet av ökade klyftor hos muslimer genom att inplantera idéer om nationalism och slutligen administrera förödelsen av kalifatet i enlighet med deras förändiska agenter.
Några månader
efter förstörelsen av kalifatet, utropade Turkiet som självständigt den
24 juli signerat av Lausanne Treaty. England och deras allierade drog
tillbaka dess trupper som hade ockuperat Turkiet
sedan slutet av första världskriget. I respons till detta, hölls
protester i ”House of Commons” för ”British Foreign Secretary” Lord
Cozon, för att ha erkänt Turkiet som självständigt. Lord Curzon
besvarade:
”Situationen är nu så att Turkiet är död och kommer aldrig att resa sig igen, eftersom vi har förstört dess moraliska styrka, Kalifatet och Islam”.
Som Lord Curzon erkände hade England tillsammans med Frankrike spelade en väsentlig roll i att förstöra kalifatet genom att karva upp de muslimska landområderna mellan sig. Deras planer mot kalifatet var inte endast en reaktion mot kalifatets sidospår tillsammans med Tyskarna under första världskriget. Dessa planer var tillsatta hundratals år tidigare vilket slutligen kom till verklighet under Uthmani Khilafah tid då allt började hastigt gå utför i i mitten av 1700-talet.
Det
första angreppet i att förstöra sammanhållningen av Islam kom redan på
1000-talet, då Påven Urban II skickade iväg det första korståget för att
ockupera Al-Quds. Efter 200 års ockupation besegrades slutligen
korsfararna med hjälp av Salahudeen Ayyubi. På 1400-talet, besegrades
Konstantinopel och det sista fästet av Byzantines imperium togs över.
Under
1500-talet sveptes den Islamska staten genom södra och östra Europa,
som gav Islam till sitt folk. Under denna tid tilltog sig miljontals
människor Islam i Albanien, Jugoslavien, Bulgarien m.f.
I
en belägring i Viena år 1529, formade en allians för att stoppa
Kalifatets expansion i Europa. Det var vi denna tidpunkt korsfararna
startade sin kamp mot Islam och Kalifatet och återupplivade planerna för
att ta itu med denna ”orientaliska problemet”.
Greven Henri Decastri, en fransk författare skrev i sin bok med titeln ”Islam” år 1896
”Jag
kan inte tänka mig hur den muslimska världen skulle ta det om de fick
höra historien om medeltiden och förstod vad kristna talare brukade säga
i sina lovsånger; alla våra lovsånger även de som dök upp före
1100-talet utströmmade från ett koncept vilket var orsaken till
korsfararna. Dessa lovsånger var fyllda med hat riktade mot muslimer
rakt mot och en total ignorans om deras religion. Som ett resultat från
dessa lovsånger och sånger, hatet mot religionen fixerades i människors
sinnen, och missförstånd rotades djupt, några finns än idag. Alla
brukade se muslimer som avgudardyrkare, icketroende och otrogna.”
Efter
deras nederlag, förstod korsfararna att den muslimska styrkan var den
Islamska Aqeeda [tron]. Så länge muslimer var starkt fästa till Islam
och Koranen, kunde inte Kalifatet förstöras. Detta var orsaken till att
man i slutet av 1500-talet etablerade de första missionerande centret på
Malta och gjorde detta till deras huvudkvarter för att skicka
missionärer mot den muslimska världen. Detta var början på västvärldens
kulturella spridning i den muslimska världen genom britter, fransmän och
amerikanare.
Dessa missionärer arbetade beklädda under utbildning och vetenskaps institut. Starten till deras effekt mot muslimer var minimal. Men under 1700- 1800-talet, då förfallet hade påbörjats i Kalifatet, avancerade missionärerna att exploatera svagheterna i staten och spred korrumperade koncepter till folket. Beirut blev under 1800-talet ett center för mission. Under denna tid utförde man civila klyftor mellan kristna och druser och senare kristna och muslimer, med britter som stöttade druserna och fransmännen vid de kristnas sida.
Missionärerna hade två huvudsyften under denna tid:
1. Att separera araberna från det Ottomanska riket
2. Att ta ifrån muslimerna bandet till Islam.
År
1875, bildades den ”hemliga föreningen” i Beirut i syfte till att
stödja arabisk nationalism hos folket. Genom deklarationer och flygblad
kallade man för ett politisk oberoende av araber, speciellt dem i Syren
och Libanon. Man anklagade Turkiet i dess litteraturer att sko sig på
den Islamska Kalifatet från araberna, vanvårdade den islamska Shariahn
[Guds lag] och kränkte deen [islamsiska levnadssättet].
Dessa frön av arabisk nationalism blev befruktat år 1916 då britterna beordrade sin agent Sharif Hussein av Mecka att skapa den arabiska revolten mot det ottomanska kalifatet. Denna revolt blev lyckad genom att dela upp arabisk land från Kalifatet och placera sig under brittisk och fransk mandat.
Samtidigt
så injekterade man nationalism hos den turkiska befolkningen. Den unga
turkiska rörelsen etablerades 1889 baserad på turkisk nationalism och
uppnådde sin kraft år 1908 efter att köra bort Khaleefa Abdul Hamid II.
Förrädaren
Mustafa Kemal som ville avsätta Kalifatet var medlem av de unga
turkarna. Detta var orsaken till Mustafa Kemal senare uttalande:
”Var det inte för Kalifatet, Islam och prästerskapet som den turkiska farmarna slogs och dog för i fem hundra år? Det är hög tid att Turkiet ser efter sina egna intressen och ignorerar indierna och araberna. Turkiet ska stå på egna ben och leda muslimerna.”
Vid sidan, missionärerna aktiverade britter och fransmän tillsammans med ryssarna och började genast kolonisera många delar av den muslimska världen. Detta började i mitten av 1700-talet då år 1768 Catherin II av Ryssland krigade mot Kalifatet och lyckades ockupera landområden i södra Ukraina, Norra Kaukasus och Krim som inte samarbetade med det ryska imperiet. Frankrike attackerade Egyptiern och britterna ockuperade Indien. Under 1800-talet ockuperade Frankrike norra Afrika och britterna Egypten, Sudan och Indien. Gradvis minskades Kalifatets land ända in i slutet av första världskriget då endast Turkiet fortfarande fanns kvar, som ockuperades av allierade trupper under kommandet av den brittiska generalen som hette Charles Harrington.
Delningen
av landet i Kalifatet var ett uppgjort avtal skapad av britterna och
fransmännen år 1916 i ett hemligt avtal känd som Sykes-Picot. Planen var
förhandlad mellan den franske diplomaten Francois George-Picot och
brittiske diplomatiska rådgivaren Mark Sykes. Under detta avtal, tilläts
britterna att kontrollera Jordanien, Irak och mindre landområden
omkring Haifa. Frankrike fick kontrollera södra och östra Turkiet, norra
Irak, Syrien och Libanon. Kontrollerande krafter var fria att avgöra
inom staternas gränser. Mellanösterns karta idag är ett arv från
Sykes-Picot och deras gränser matchar Mr Sykes och Mr Picot´s linjer
dragna som brukade regeras av en ledare under Kalifatet.
Tiden
strax innan förstörelsen av Kalifatet, spelade britterna den viktigaste
rollen genom att föda upp dess agent Mustafa Kemal. Genom ett antal
politisk manöver med hjälp av britterna, kunde Mustafa Kemal etablera
sig som en man med pondus i Turkiet. År 1922, hölls Lausanne konferensen
av britternas utrikes sekreterare Lord Curzon och diskuterade Turkiets
självständighet. Turkiet var under denna tid ockuperad av allierade
styrkor medens institut av Kalifatet fortfarande existerade endast vid
namn. Under denna konferens stipulerade Lord Curzone fyra riktlinjer för
att erkänna Turkiets självständighet. Dessa var de:
1. En total nedmontering av Kalifatet
2. Landsförvisa Kalifen
3. Konfiskerande av dess egendom
4. Att deklarera Turkiet som en sekulär stat
Lyckandet
av denna konferens vilar på dessa fyra riktlinjer. Hur som helst, med
en sådan utomstående påtryckning, finns det fortfarande många muslimer i
Turkiet som sitter på tankar om Kalifatet, som hade serverat Islam på
ett mycket bra sätt i århundraden och fann det obegripligt att det
någonsin kunde falla samman. Hence, Lord Curozon misslyckades att säkra
dessa riktlinjer och konferensen slutade upp som ett misslyckande. Ändå
gav inte den listige Lord Curzon med hjälp av britterna upp. Den 3 mars
1924, använde Mustafa Kemal sina styrkor och terroriserade hans
politiska motståndare som hann trycka på avskaffandets räkning som
skulle se institutet av Kalifatet officiella avvecklas.
För
kolonialmakternas förstörelse av Kalifatet var inte tillräckligt. De
ville säkra att Kalifatet aldrig skulle resa sig igen tillsammans med
muslimerna. Lord Curzon sa: ”Vi måste sätta ett stopp till allt som
bringar något islamsk enighet mellan de muslimska sönerna. Likt vi redan
har lyckats med, att slutgöra Kalifatet, så vi måste säkra att det
aldrig kommer att resa sig igen och förena muslimerna, så som
intellektuellt eller kulturellt enighet”. Därför, så placerade de ett
antal hinder för att hindra en återuppbyggnad av Kalifatet:
1. Introduktionen av ett icke-islamskt koncept i den islamska världen så som patriotism, nationalism, socialism, sekuläritet och kolonialisterna främjade politiska krafter baserade på deras idéer.
2.
Närvaron till utbildning av läroplan uppsattes av kolonialmakterna, som
har funnits intakt i 80 år och gjorde att majoriteten av de utbildade
unga människorna och de lärarinstituten går emot Islam.
3.
Den ekonomiska beroende för den muslimska världen av västvärldens
regeringar och företag så att folket levde i svag fattigdom och
tvingades till att fokusera på att få föda genom dem för dagen istället
för att se deras sanna roll som kolonisatörer.
4.
Det avsiktliga arvet från uppdelningen om den muslimska världen omkring
fortsatta gränser och territorier så att muslimer skulle permanent
engageras i mindre frågor.
5.
Skapandet av organisationer så som Arab League och senare Organisation
of Islamic Countries (OIC) som urvattnade banden till Islam, fortsatte
att oförena den muslimska världen och misslyckanden att lösa några
problem.
6.
Inplanteringen av staten Israel, in i hjärtat av den muslimska världen
som skulle spetsa den västländska styrkan genom anfall mot försvarslösa
muslimer samtidigt som man skapade myter om muslimer.
7.
Närvaron av tyranner som regerar i muslimska länder som allierade sig
med västvärldens mästare; de som förtrycker och torterar Uhmmahn; de
kommer inte från Ummah och hatar Ummah lika mycket som Ummah hatar dem.
Trots
dessa förhinder och planteringar och planer av kolonialmakterna, är
återuppbyggnaden av Kalifatet än idag en realitet i den muslimska
världen. Vi måste at denna chans tillvara på detta jubileum av
förödelsen av Kalifatet och reflektera på dagens situation hos
muslimerna och säkra att endast genom att arbeta för att få tillbaka
Kalifatet. Vi kan säkerligen åstadkomma något i detta liv och det
nästkommande