I Allahs, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn. Allt lov och pris tillkommer Allah som har stärkt oss med Islam, hedrat oss med Iman och förärat oss med vår mästare Mohammads profetskap, må all frid och välsignelse vare med honom.
Jag vill gärna inleda med en
fråga. En fråga som borde vara enkel, men som tyvärr har blivit
komplicerad för många. Frågan lyder: vem är vi? Vad är vår identitet?
Som muslimer levandes i väst talas det ständigt om för oss vem vi är och
hur vi ska vara. För muslimerna i Frankrike talas de om att de ska vara
franska muslimer. Och här i Sverige är det ingen hemlighet att man
aldrig kan accepteras om man inte är svensk muslim. Men vad är problemet
med att vara svensk muslim? Och vad är felet med att se sig själv som
svensk muslim? Är vi inte uppväxta här och talar svenska? Är vi då inte
svenska muslimer? Sådana frågor är helt naturliga, särskilt som vi
muslimer uppväxta i Sverige inte har några problem med att lära oss
svenska, vi upplever inga större problem med att utbilda oss, erhålla
ett arbete eller att ha ett bra förhållande till svenskar. Men identitet
är något annat än allt detta. Identitet är en fråga om värderingar. Det
är en fråga om referenser och livsstil. Det är inte en fråga om var du
är född; inte heller en fråga om vilket pass du använder när du ska ut
och resa.
Om identitet
bara var en fråga om att gå en utbildning eller att tala flytande
svenska, skulle de västerländska regeringarna inte ha något problem med
muslimerna. Detta är något som vi lägger märke till i hela västvärlden.
De europeiska länderna har varit tydliga med att vi invandrare ska ta
till oss deras värderingar.
I
Frankrike har Landets förre invandringsminister (2009-2010) Eric Besson
exempelvis hävdat att utlänningarna måste prata bättre franska och
betonat vikten av nationell stolthet. Sedan 2007 måste alla nya
invandrare gå en gratis men obligatorisk samhällskurs som under sex
timmar introducerar landets historia, administrativa och institutionella
system samt de värderingar och principer som ligger till grund för
republiken. Större fokus ska framöver läggas på att förmedla de
värderingar som majoritetsbefolkningen i Frankrike lever efter och
betona jämlikhet mellan kvinnor och män och förbud mot polygami,
tvångsäktenskap och könsstympning.
I
Regeringens utredning om samhällsorientering för nyanlända svenskar
från 2010 (Sverige för nyanlända) så har man nu antagit en viss
nationell standard för vad som ska läras ut till dessa människor. Nu är
det inte längre bara SFI d.v.s språk utan även värderingar, i
utredningen kan man läsa: Regeringen vill också garantera ett visst
innehåll i samhällsorienteringen, nämligen grundläggande värden som
demokrati och alla människors lika värde, vad det innebär att leva i det
svenska samhället, jämställdhet och respekt för ungdomars integritet.
Anders Johansson Heinö, statsvetare, säger i sin avhandling Integration eller Assimilation:
”I
praktiken glider ”svensk” och integrerad ihop: den som är integrerad är
svensk och den som inte är svensk är inte integrerad.”
”Man är svensk eller någonting annat, inte svensk och någonting annat (muslim, invandrare, kurd).”
Lyssna även på vad den före detta statsministern i Danmark Anders Fogh Rasmussen sa i Folketinget 27 december 2007:
”Det
är regeringens långsiktiga mål att danskar med invandrarbakgrund kommer
igång med arbete och utbildning i samma utsträckning som andra danskar.
Men arbete och utbildning är inte tillräckliga.” Sedan fortsatte han
med att säga: ”Vi ska sätta fokus på den värdemässiga aspekten av
integrationen.”
I ett
annat tal förklarade han vilka värderingar det handlade om: ”Det är
vissa grundvärderingar som alla måste anta och respektera. Till dem hör
yttrandefriheten, jämställdhet för kvinnor och män, och att vi håller
religion och politik åtskilda i Danmark.”
Det
är alltså mycket klart och tydligt: att vara svensk muslim betyder inte
bara att man lever i väst, utan också att man adopterar västerländska
värderingar. Och väst har bestämt att dessa värderingar är odiskutabla,
det går inte att förhandla om dem, detta av ett enda skäl: att vi
muslimer lever i väst och därför ska adoptera de västerländska
värderingarna.
Med sedan när är geografi avgörande för vilka värderingar som är sanna?
Denna
logik innebär att när vi reser till Indien, så måste vi adoptera de
hinduiska värderingarna, och när vi reser till Nordkorea, så måste vi
adoptera de kommunistiska värderingarna. Men det finns ju ingen tänkande
varelse som kan acceptera denna logik!
En
muslim grundar sin identitet på de sanna värderingarna; värderingar som
har sin utgångspunkt i en rationell övertygelse. Den islamiska
övertygelsen kräver att endast Allah ska vara referensen för allt i våra
liv. Därför är Islam och de västerländska värderingarna oförenliga. Och
just det är västvärldens problem.
Väst
har idag insett att Islam alltid kommer att spela en roll i muslimernas
liv. De vet att de aldrig någonsin kommer att kunna förändra detta
förhållande. Därför har de satt vissa villkor för hur Islam ska spela en
roll. Villkoren är att de västerländska värderingarna alltid kommer i
första hand och att de görs till grund för ens handlande. Och vad
betyder detta?
Det betyder
t.ex. att när en muslimsk kvinna bär huvudduk, så är det inget problem
för väst, så länge hon har valt att bära hijab som en demokratisk rätt
och inte en islamisk plikt. Gör hon det på grund av sin demokratiska
rättighet så har hon accepterat den västerländska identiteten.
Men
vi muslimer kan inte och får inte göra västerländska värderingar till
grund för våra handlingar. Grunden för muslimens handlingar ska komma
från Islam:
إِنَّمَا
كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ
لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِكَ
هُمُ الْمُفْلِحُونَ
”När
de troende kallas inför Gud och Hans Sändebud för att han skall döma i
det som rör dem, kan deras svar inte bli annat än detta: ”Vi har hört
och vi lyder” och dessa är de framgångsrika” an-Nour 24:51
Vi hör och vi lyder! Inte att
vi hör och lyder så länge som de västerländska värderingarna säger att
det är ok. Inte att vi hör och lyder så länge som det ligger i våra
intressen. Utan, vi lyder under alla tider. Det är detta som bildar vår
identitet.
Det är sorgligt
att se att några muslimer i väst har hamnat i en identitetskris. De är
förvirrade, omedvetna och vet inte på vilket ben de ska stå, vem de ska
se upp till, och hur de ska uppföra sig.
När
de är tillsammans med familjen, uppför de sig anständigt, men så snart
de har sagt hejdå till familjen och hej till vännerna, är de plötsligt
helt andra personer. Dvs. de härmar den västerländska livsstilen
istället för Islam.
Denna
identitetskris leder till en livsstil som kan beskrivas som schizofreni.
Schizofrena gagnar varken sig själva eller sin omgivning. Det värsta av
allt är att många muslimer i efterhand tror att det är normalt att ha
en schizofren livsstil.
Men
det är inte normalt att leva ett dubbel- eller trippelliv. En muslim
visar bara en sida och bär på sin identitet avsett var han är, eftersom
allt man gör och allt man säger ska vara baserat på Islam:
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
”Säg: ’Min bön, all min andakt, mitt liv och min död tillhör Allah, allvärldens Herre.’” ÖKm al-An’aam 6:162
Detta är grundstenen i den
islamiska identiteten. Islam är det mest kännetecknande för oss, oavsett
var vi bor, vilket språk vi talar eller vår etniska bakgrund, så ska vi
alltid göra Islam till vår enda referens:
Det
är denna islamiska identitet som skakar västvärlden elit. Här är det
säkert någon som ställer frågan: Varför skulle väst skakas av detta.
ققُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
”Säg: ’Min bön, all min andakt, mitt liv och min död tillhör Allah, allvärldens Herre.’” ÖKm al-An’aam 6:162
Detta eftersom vår identitet
inte bara talar om för oss vem vi är, utan också om vilken ummah –
vilken nation – vi tillhör; och vi som muslimer tillhör den islamiska
nationen. Just det är ett problem för väst, särskilt när det inte är
någon hemlighet att väst har många intressen i den islamiska världen.
I
USA 2006 åtalades en muslim för landsförräderi, eftersom han
publicerade ett videoklipp där han uppmanade till en frihetskamp mot de
amerikanska styrkorna i Afghanistan. Dvs. han blev åtalad för
landsförräderi, eftersom han kände större lojalitet till muslimerna än
till USA.
Men är hans
lojalitet till muslimerna något onaturligt? Får inte en person känna
lojalitet till den gemenskap som hyser samma värderingar som man själv
hyser?
Har vi muslimer
inte samma övertygelse? Är vår kultur inte densamma? Är vår livssyn inte
densamma? Är det då inte också naturligt att vi har lojalitet till
muslimerna?
وَالْمُؤْمِنُونَ
وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ
بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ
وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ
سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
”De
troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras lojala stödjare de
anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och förrättar
bönen och betalar allmoseskatten och de lyder Gud och Hans Sändebud. Dem
skall Gud visa barmhärtighet. Gud är allsmäktig, vis” ÖKm at-Taubah
9:71
Allah har fastslagit att vår
lojalitet bara riktar sig till dem som lyder Allah. Därför kan inte
muslimen vara lojal gentemot andra än muslimerna. Det är inte tillåtet
att hysa lojalitet gentemot icke-muslimska regeringar eller samhällen:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء
مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُواْ لِلّهِ عَلَيْكُمْ
سُلْطَانًا مُّبِينًا
”Ni som har Imaan ta inte kuffar till lojala stödjare istället för de troende. Eller vill ni ge Gud klara bevis på att ni är hycklare?” ÖKm an-Nisaa’ 4:144
Hur kan vi vara lojala gentemot väst när dess soldater mördar och torterar oskyldiga muslimer i Afghanistan?
Är
det rätt att den muslimska mamman, som har förlorat sitt barn i
Afghanistan, inte har något värde för oss? Är det rätt att vi hör hennes
rop men ändå ska fortsätta vår vardag som om allt vore normalt? Har
våra hjärtan förvandlats till sten bara för att vi lever i väst? Är
detta vad vår Profet har lärt oss? Profeten har sagt:
المـُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنـْيانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضاً
”Den troende är för den troende som en byggnad där stenblocken stärker varandra”? (Bukhari och Muslim)
Vår ärade Profet gör det
klart! Muslimerna ska vara som en byggnad, där alla delar bildar en
samlad och odelbar helhet: från Jakarta till muslimerna i Marrakech, och
från Sarajevo till Mogadishu. Vi är en nation! Vi är en kropp!
Den
islamiska ummah behöver vår hjälp. Därför får vi inte tänka egoistiskt,
för det är precis vad de västerländska politikerna önskar. De drömmer
om att slita oss loss från den islamiska världen och göra oss till en
likgiltig minoritet som betraktar sig själv som europeiska muslimer; en
minoritet som bara är upptagen med lokala frågor.
Vi
ska inte bekymra oss om den lokala muslimska gravplatsen när väst
gräver massgravar åt muslimerna i Afghanistan! Vi får inte tänka på hur
det går med vår egen lokala moské när vi vet och ser hur amerikanerna
förstör hundratals moskéer i Irak!
Att vara lojal gentemot muslimerna betyder att man inte sviker dem, såsom vår Profet har sagt:
المـُسْلِمُ أَخُو المـُسْلِمِ، لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يَخْذُلُهُ
”Den troende är den troendes broder, som varken undertrycker eller sviker honom.” (Muslim)
Så,
låt oss inte svika våra bröder och systrar! Låt oss inte vara
svekfulla, utan modiga och starka. Vi ska ha styrkan att stå fast vid
Islam. Vi ska ha den styrkan som krävs för att stå fast vid vår
islamiska identitet.
För
vad är större och mer ärofullt än att stå fast vid sanningen, och
förklara, stolt och med huvudet högt, att man är en av muslimerna:
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
”Och vem talar bättre än den som kallar till Allah, handlar rätt(färdigt) och säger: ’Jag är en av muslimerna’.”? ÖKm Fussilat 41:33