Det enda man ska använda för att komma fram till den sanna livsåskådningen är inte känslorna, utan intellektet. Anledningen är att känslor är subjektiva och kan leda människan till exempelvis dyrkan av avgudar som är byggda och formade av människor, och som varken skapar, rör sig, skyddar sig (om någon vill välta omkull eller tillintetgöra dem) eller bönhör (om någon ber till dem om något).
Känslor
är också anledningen till att man har kommit med en rad obekräftade
påståenden/teorier som kaosteorin och evolutionsteorin, endast i syfte
att förneka Skaparens existens eller att sysselsätta människan med att
fundera över den existerande materien, utan att för den skull beröra den
fundamentala frågan: Vem ligger bakom och har skapat materien?
Utgångspunkten är alltså att man felaktigt, obekräftat, trångsynt och
sanningsavvisande antar att det inte existerar någon skapare och att
materia alltid har existerat eller har uppstått ur tomma intet utan
någon som helst orsak.
Man
försöker ständigt att hålla existensen av en skapare utanför bilden.
Några vill kanske påstå att det finns en skapare som har skapat allt,
men som sedan har låtit sin skapelse sköta sig själv, oavsett om denna
skapelse är materia, som har utvecklat sig själv, eller levande väsen,
människor, som denna skapare inte har gett några riktlinjer att följa.
Högmod och blint efterföljande av den omgivande miljön är bland de
främsta anledningarna till denna förnekelse av en skapares existens
eller rätt till inflytande. Känslor är ingen referens för att kunna
bekräfta eller avfärda hur sant något är. Detta beror på att de flesta
människorna känner att deras övertygelser är sanna och att alla andra
människors övertygelser är felaktiga.
Den
islamiska övertygelsen och den ateistiska övertygelsen kan inte vara
sanna samtidigt, eftersom den ena erkänner skaparens existens medan den
andra förnekar den. Skaparen kan inte både existera och icke-existera
samtidigt, eftersom skaparen antingen existerar eller inte existerar,
precis som att solen antingen existerar eller inte existerar. Den
islamiska livsåskådningen, kristendomen och judendomen kan inte alla
vara sanna samtidigt pga. de enorma, fundamentala skillnaderna mellan
dem. Den islamiska ideologin, kapitalismen och kommunismen står alla i
ett motsatsförhållande till varandra: hur kan man då säga att alla tre
är sanningar? Relativism i frågan omsakernas existens kan inte heller
accepteras, eftersom bara den ena av de två åsikterna kan vara sann.
Därför är man förpliktad att använda förståndet, och bara förståndet, om
man vill komma fram till den sanna livsåskådningen.
En livsåskådning besvarar mänsklighetens största och mest fundamentala frågor om existensens ursprung, livets mening och vad som händer efter döden. Varje människa, grupp och samhälle ordn
ar sin tillvaro och sitt liv beroende på svaret. Grundfrågorna är:
1. Varifrån kommer jag, dvs. vem har skapat mig?
2. Varför är jag här, dvs. vad är meningen med livet?
3. Vart är jag på väg, dvs. vad händer efter döden?
Det
korrekta svaret på dessa frågor är den sanna livsåskådningen. Den första
och mest grundläggande delen i denna undersökning är frågan om huruvida
en skapare existerar!
I det
följande inleds en undersökning steg för steg på spaning efter den
sanna livsåskådningen, utan att lägga fram teorier och påståenden som
inte kan bevisas intellektuellt eller rationellt. Vi är alltså inte
intresserade av fina teorier, även om de är vetenskapliga och verkar med
stor sannolikhet vara riktiga i dag, eftersom de kan vara felaktiga i
morgon. Vi är enbart intresserade av absoluta fakta, dvs. något som två
förståndsutrustade människor aldrig har betvivlat eller någonsin kommer
att betvivla eller vara oense om, såsom solens eller månens existens.
Sinnesuppfattandets absoluthet och sakernas existens
Sakernas
existens kan bekräftas på ett absolut sätt genom det intellektuella
omdömet. Talar vi om sakernas existens, är det intellektuella omdömet
absolut och därmed sant (i de fall där man genom sinnena kan bekräfta
sakernas existens).
Förvirring
pga. stunder av ”sinnesbedrägeri” har resulterat i den slutsatsen att
man inte kan lita på sina sinnen och att man därmed, allt till trots,
inte kan vara hundraprocentigt säker i sin bekräftelse av sakernas
existens. Sinnesuppfattandet (uppfattandet med sinnena) sker genom våra
fem sinnesorgan när en bild av verkligheten överförs till hjärnan. Inga
fenomen som exempelvis hägringar, hallucinationer eller
illusionspåståenden är bevis för att kunna betvivla att man kan bekräfta
på ett absolut sätt genom sinnena realitetens eller sakernas existens.
Ser
man på en penna i ett glas vatten, kommer pennan att se ut som om den är
bruten, utan att vara det. I denna situation finns inget
sinnesbedrägeri, för sådana är naturlagarna för vatten och vattnets
egenskaper. Saker ser ut på ett visst sätt i bestämda situationer, och
sinnesorganen bara överför denna bild till hjärnan. Det är inget tal här
om att sinnena förvränger verkligheten. Det är samma sak med hägringar
och synvillor, där luftens egenskaper får till stånd speglingar av i
förväg förnimbara objekt eller får verkligheten att se ut på ett bestämt
sätt. Det är dessutom i dessa två fall inte tal om sakernas existens,
utan om sakernas natur och egenskaper. När det gäller sakernas natur och
egenskaper kan det intellektuella omdömet vara felaktigt eller
tvivelaktigt som en följd av flera faktorer, inklusive sinnena pga.
deras begränsade förmågor. Ett exempel på detta är att vårt synsinne
inte kan uppfatta atomerna i ett bord och deras rörelser trots att
verkligheten (bordet) ser ut att vara stillastående. Detta exempel kan
användas för att bekräfta att man genom sinnena inte kan bekräfta alla
sakernas egenskaper på ett absolut sätt, men ingen tvivlar på att
sakerna (t ex bordet) existerar, trots sinnenas begränsade förmågor.
Hallucinationer
är en upplevelse av sinnesintryck utan att det finns en reell, yttre
sinnesstimulation. Hallucinationer uppstår vid en påverkan av hjärnan
till följd av vissa sjukdomar, användande av berusande ämnen mm. Detta
är heller inget bevis för att man genom sinnena inte kan bekräfta
sakernas existens på ett absolut sätt, eftersom man för det första inte
kan använda en människa som befinner sig i en mentalt och hälsomässigt
onormal situation som bevis, då alla världens människor befinner sig i
en normal situation och inte upplever fenomenet. Dessutom är det inte
sinnena i sig som det är något problem med, eftersom de bara är nerver
som överför impulserna från verkligheten till hjärnan. Problemet ligger i
hjärnans tolkning av den överförda verkligheten. Frågan är för det
tredje hur en utomstående person eller den person som upplevde
hallucinationen kunde, efter det att påverkan upphört, bekräfta att det
rörde sig om en hallucination och inte en verklighet? Det gjorde man ju
med samma sinnens hjälp! Hur kan man då använda sinnena som ett absolut
bevis för att sinnena inte kan bekräfta existensen av
verkligheten/sakerna på ett absolut sätt? En ren motsägelse!
Andra
har kommit med påståendet att allt är en illusion, dvs. att vi lever i
en föreställningsvärld där vi inbillar oss att allt runt omkring oss
existerar; vi kan m.a.o. inte ens vara säkra på att något överhuvudtaget
existerar, och att vi därmed inte kan lita på våra sinnen. Detta
påstående är också falskt, eftersom det är en mental inbillning av
alltings icke-existens. Så länge man har känslor och kan uppfatta
smärta, hunger, törst, ångest, trötthet, lystnad, svaghet, styrka,
bekymmer, behov etc., måste något existera; hur kan man annars känna
något om man inte existerar? Att man inbillar och föreställer sig något
eller kan överväga denna fråga betyder att man tänker. Tänker man,
existerar man! Hur kan man annars föreställa sig att allt är en illusion
om man inte ens existerar?
Slutsatsen
är därför att man kan bekräfta existensen av sakerna på ett absolut
sätt genom sinnena. Bekräftelsen är antingen att verkligheten existerar,
om den kan sinnesuppfattas, eller att den inte existerar, om inget
sinnesuppfattande kan ske. Människans förstånd har två förnimbara
sinnesuppfattandesfärer: Verkligheten, dvs. existensen av något såsom
ett djur, en sten, en växt, en människa, en planet, en stjärna osv. som
är direkt förnimbar.
Sinnesspår
som leder till bekräftelsen av en verklighet som inte är direkt
förnimbar men vars existens man kan lägga märke till och bekräfta genom
en annan verklighet som är direkt förnimbar (fotspår på stranden
exempelvis). Det är inte nödvändigt att verkligheten ska vara direkt
förnimbar för att man ska kunna bekräfta dess existens, så länge man har
sinnesspår som leder till själva verkligheten. Tyngdkraften är en
verklighet som ingen kan betvivla, även om ingen direkt kan
sinnesuppfatta själva tyngdkraften. Vi uppfattar däremot med våra sinnen
att allt dras mot jorden och vi har en intellektuell grundregel som
säger att varje händelse har en upphovsman (orsaksprincipen).
Sammanbinder man denna huvudregel med det faktum att allt dras mot
jorden, blir slutsatsen ett intellektuellt omdöme som säger att det
existerar en tyngdkraft, trots att vi inte kan sinnesuppfatta den.
Detsamma
gäller när vi betraktar ett orkandrabbat område: även om vi inte har
uppfattat själva orkanen med sinnena, kan vi sinnesuppfatta den
förödelse som orkanen har orsakat (verkligheten). Denna förödelse har
inte kommit till på egen hand; något måste ligga bakom den. Därför kan
man intellektuellt och på ett hundraprocentigt säkert sätt dra
slutsatsen att det har funnits en orkan, även om man inte har
sinnesuppfattat den. Likaså är det när man t ex ser fotspår på en
gångstig. Den sinnesuppfattade verkligheten (fotspåren) sammankopplas i
en normal hjärna med den intellektuella grundregeln att inget tillkommer
av sig självt. Slutsatsen blir ett absolut, intellektuellt omdöme att
någon har gått på stigen, även om man inte direkt kan sinnesuppfatta vem
som har satt fotspåren. Om man ska bekräfta Om man ska bekräfta
existensen av en verklighet på ett absolut sätt, ska verkligheten vara
förnimbar, direkt eller indirekt.
Möjligheterna för universums ursprung
Om vi tittar på möjligheterna för universums ursprung, har vi följande möjligheter:
1. Universum har en början och har uppstått ur intet av en tillfällighet utan någon orsak.
2. Universum har en början och har skapat sig självt ur intet.
3. Universum har en början och är skapat av en skapare.
4. Universum är evigt.
Endast en av ovanstående möjligheter kan vara riktig. Den första möjligheten är falsk, eftersom ingenting kan uppstå eller bli till av sig självt. Detta är något som sinnesuppfattandet bekräftar. Om det inte finns något, hur kan det då uppstå på egen hand? Den som påstår något annat, använder sig inte av sin omdömeskraft; ty var är den förnimbara verkligheten som visar att något kan uppstå på egen hand ur intet?
Den
som ska utföra en handling måste för det första existera. Handlingen är
sedan beroende av tre egenskaper hos handlaren: vilja (till handlandet),
förmåga (till handlandet) och vetskap (om hur handlandet ska ske). En
som inte vill äta kommer inte att äta hur mycket denna än har förmåga
till att och vet hur man ska äta.
En
som inte kan kinesiska har ingen som helst möjlighet att läsa en
kinesisk bok oavsett hur mycket han/hon vill och har fysisk förmåga
till. En rullstolsbunden har ingen som helst möjlighet att gå oavsett
hur mycket denna än vill och vet hur. Hur kan någon mena att ett
ickeexisterande väsen kan inneha dessa tre egenskaper och därigenom
lyckas ge upphov till sig själv? Befängdhetens klimax!
Kaosteorin
som säger att allt har uppstått lika plötsligt och genom en
tillfällighet utan någon orsak, är endast ännu ett påstående som
försöker få människor att blunda för en skapares existens. Enligt Big
Bang-teorin skulle universums uppkomst vara en tillfällighet där tid och
rum fick sin början och uppstod ur intet genom en explosion. Hur kan
det vara så att det tomma intet kan explodera? Det finns ju inte! Det är
förnimbart att varje händelse är beroende av och kräver en upphovsman.
Denna produkt, universum, kräver en producent. Om det inte finns någon,
hur kan något då uppstå?
Det
är ett förnimbart faktum att ingen ordning kan uppstå ur intet av en
tillfällighet, något som mänskligheten har bevittnat och fortfarande
bevittnar än i dag. Detta har också stått bekräftat ända sedan
historieskrivningens begynnelse medan motsatsen aldrig någonsin har
blivit sinnligt bevisat. Att en sådan tillfällighet ska inträffa är
därför omöjligt. Kaosteorin är alltså endast ett påstående utan vare sig
sinnliga och rationella belägg. Den andra möjligheten är också falsk,
eftersom sakerna då kommer att vara sin egen skapare och skapelse
samtidigt! Något som liknar påståendet att man har sett en samtidigt
helvit och helsvart häst! Därför är det bara de två mer realistiska
möjligheterna för universums ursprung kvar: antingen är det evigt eller
skapat av något annat.
Skaparens existens
Universums beroende
Universum
är den största verklighet som vi kan sinnesuppfatta. Universums
existens är absolut, eftersom den är sinnlig. Att universum inte är
evigt utan är skapat av en skapare är likaså absolut. Detta beror på att
universum är beroende och har behov av annat än sig självt, eftersom
universum med alla dess element inte kan övergå från ett tillstånd till
ett annat utan en främmande faktor. Att universum är beroende av annat
än sig självt betyder att något måste ha funnits före universum.
Universum är därmed inte evigt. Vore det evigt, dvs. om ingen annan
existens fanns före det och universum var den första existensen och
alltets ursprung, skulle det inte vara beroende av en främmande faktor,
eftersom den i så fall inte skulle finnas.
Nedan följer några exempel:
–
Elden, exempelvis, kan inte bränna material som inte är brännbart.
Därför är elden beroende av ett visst brännbart material för att kunna
bränna, eftersom det självständigt inte kan bränna vad som helst.
–
Några syresorter kan fräta sönder en del bestämda ämnen, medan de inte
kan fräta sönder en del andra. Därför är de syrorna beroende av vissa
frätbara ämnen för att kunna fräta, eftersom de självständigt inte kan
fräta vad som helst
.
–
Några grundämnen kan reagera med vissa andra grundämnen (t ex väte (H)
och syre (O) som kan bilda vatten (H2O)), men de kan inte reagera med en
del andra grundämnen (t ex ädelgaser som helium (He) och neon (Ne)).
Därför är dessa grundämnen beroende av för dem reaktionsdugliga
grundämnen, för att kunna reagera, eftersom de självständigt inte kan
reagera med vad som helst.
– Livet är beroende av annat än sig självt, t ex vatten, luft och kropp för att kunna existera.
–
Människan är beroende av syre, föda etc. Allt i universum är på samma
sätt beroende av främmande faktorer för att kunna övergå från ett
tillstånd till ett annat. Betraktar vi universum som en helhet, ligger
universums beroende i att det behöver ett system för att kunna övergå
från ett tillstånd till ett annat. Universum består av en samling
himlakroppar (planeter, månar och stjärnor etc.). Varje himlakropp
följer ett bestämt och fastslaget system (t ex bestämd rotation och
bana) som den inte kan förändra eller bryta sig ur. Detta system är
antingen en del av himlakroppen, en egenskap hos den eller ett särskilt
element som är avskilt från universum och som universum är beroende av
som en främmande faktor, för att kunna övergå från ett tillstånd till
ett annat. Andra möjligheter finns inte.
Att
systemet skulle vara en del av himlakroppen är felaktigt, eftersom
himlakroppen följer en bestämd bana som den inte kan bryta sig ur, och
banan är en väg som är något annat än den fysiska himlakroppen.
Systemet, som styr himlakroppen och som kroppen rör sig enligt, består
inte bara av själva rörelsen, utan av himlakroppens rörelse i en bestämd
bana. Därför kan inte systemet vara en del av himlakroppen. Dessutom är
själva rörelsen inte en del av himlakroppen, utan är himlakroppens
”handling”, och systemet kan därför inte vara en del av himlakroppen.
Att
systemet skulle vara en egenskap hos himlakroppen är också felaktigt,
eftersom systemet inte bara är himlakroppens rörelse, utan är dess
rörelse i en bestämd bana. Frågan handlar inte bara om själva rörelsen,
utan rörelsen på ett bestämt och oföränderligt sätt. Det är inte
detsamma som att ögon har synen som egenskap, utan är som att synen i
ögonen bara kan äga rum på ett bestämt sätt och under bestämda
förhållanden. Detsamma gäller när vatten kokar, vilket bara händer under
bestämda förhållanden, t ex att det ska vara en bestämd mängd värme
innan vatten börjar koka. Poängen här är inte himlakroppens rörelse,
ögonens syn eller vattnets kokande; utan är himlakroppens rörelse i en
bestämd bana, ögonens syn under bestämda förhållanden och vattnets
kokande vid en bestämd mängd värme. Detta tillstånd som är påtvingat
himlakroppen, ögonen och vattnet är systemet. Även om rörelsen är en
egenskap till himlakroppen, är själva rörelsen på ett bestämt sätt och
under bestämda förhållanden och omständigheter inte en egenskap till
himlakroppen. Annars är det himlakroppens egenskap att kunna organisera
sin egen rörelse, vilket ger himlakroppen möjligheten att organisera och
bilda ett annat system. Verkligheten visar oss dock att himlakroppen
inte kan sätta upp eller ändra systemet, och är därför underordnat och
påtvingat det, eftersom alla himlakroppar följer fasta system, som de
inte kan bryta sig ur.
Sålunda
är systemet varken en del av eller en egenskap hos himlakroppen, utan
är ett annat element än själva himlakroppen. Därför är universum
beroende av systemet för att kunna fungera och verka som det gör, och
universum kan inte bryta sig ur detta system.
Att
ett element i sitt uppträdande är beroende av något annat för att kunna
fungera och verka på ett visst sätt, dvs. har blivit pålagt och
underordnat ett system, är det underförstått beroende av något annat för
att bli till. Kan elementet inte producera systemet, måste något annat
ha gjort det, och systemet kan därför inte ha uppstått på egen hand.
Således måste någon annan med skaparegenskaper ha existerat före
elementet, och som har åstadkommit själva elementet och systemet och
underordnat elementet systemet; är man beroende av någon annan för att
komma till och existera, kan man inte vara evig. Detta andra väsen måste
ha existerat dessförinnan. Därmed har man en början och är därför
skapad. Hela universum är således inte evigt, eftersom det är beroende
av något som har pålagt och underordnat universum fasta system.
Universum måste därför vara skapat av en skapare. Att universum är
beroende innebär att det är skapat, eftersom det, i och med att det är
beroende, inte har någon förmåga att producera och skapa saker som
universum är beroende av.
Universum
är därför inte en skapare, utan skaparen måste vara något annat än
universum och måste vara den som har gjort universum beroende. Eftersom
universum inte är skaparen, kan det bara vara en skapelse, eftersom en
sak är antingen skapelse eller skapare. Någon tredje möjlighet finns
inte, då vi precis har bevisat skapelsehändelsen.
Dessutom
kan inte elementet (universum i detta fall), som är beroende av något
annat, vara evigt, eftersom det eviga inte är beroende av något, då det
eviga har existerat före allt annat, medan ingenting annat har existerat
före det eviga. Därför är universum inte evigt, utan är skapat av en
skapare. Då vi har fastställt att universum är skapat, innebär det att
allt som finns i universum (t ex människan, livet, djuren, växterna)
också är skapat.
Möjligheterna för Skaparens ursprung
Denna skapare är antingen:
1. tillbliven ur tomma intet,
2. skapad av sig själv,
3. skapad av någon annan eller
4. evig.
Att skaparen ska ha uppstått ur tomma intet eller skapat sig själv är falskt, som vi tidigare har förklarat.
Att skaparen ska vara skapad av en annan är också falskt, eftersom skaparen i det fallet är skapelse; man kan inte vara både skapare och skapelse samtidigt. En skapare är ett väsen som har egenskapen att kunna framställa och skapa något ur intet. En skapelse är något som saknar denna egenskap, annars måste det kunna skapa de saker det är beroende av för att därmed bli oberoende. Man kan alltså inte vara både skapare och skapelse, eftersom de två är varandras motsatser.
Därför är skaparen evig, utan någon början. Listar vi möjligheterna för vem den eviga skaparen kan vara, har vi tre möjligheter:
1. naturen,
2. materia eller
3. Allah.
Naturens beroende
Man skulle kunna frestas att säga att samlingen av sakerna i universum och det system som organiserar dessa i en bestämd ordning, kunde fullkomna varandra och därmed vara oberoende tillsammans! Detta påstående är dock falskt, eftersom sakernas bestämda ordning (t ex att det tar exakt ett år för jorden att rotera ett varv runt solen) inte kommer från bara systemet. Inget system kan ju existera utan de saker som blir föremål för dess ordning. Den bestämda ordningen kommer på samma sätt inte heller från sakerna, eftersom sakernas existens automatiskt och oundvikligen inte skapar ett system. Sakernas existens får inte sakerna att själva organisera sig själva, utan det är någon utomstående som organiserar dem.
Likaså kommer inte den bestämda ordningen av sakerna (vattnets kokande) från föreningen av sakerna (vattnet) och systemet (koktemperaturen), eftersom sakernas bestämda organisering och uppträdande uteslutande sker enligt ett bestämt tillstånd (en specifik koktemperatur, ett bestämt tryck etc.) som både systemet och sakerna är underordnade. Detta bestämda tillstånd är därför tvingande för systemet och sakerna, och organiseringen sker bara enligt detta bestämda tillstånd.
Då detta bestämda tillstånd inte kommer från vare sig sakerna, systemet eller föreningen av sakerna och systemet, måste det komma från ett främmande element. Därför är naturen, som består av sakerna och systemet som ordnar dessa saker, beroende av något annat än sig själv: ett främmande element.
Materiens beroende
Kommunisterna
påstår att allt som existerar endast är materia som finns i olika
former och tillstånd, och att denna materia inte är beroende av något
annat än sig själv, eftersom den fullkomnar sig själv. Därmed är den
evig.
Detta påstående är falskt, eftersom om man utgår från att alla saker är av samma grundsubstans, nämligen materia, och att materia A är beroende av materia B och att denna i sin tur är beroende av C som är beroende av A, är dessas inbördes beroendeförhållanden bevis för att ingen av dem är evig. Att de olika materieslagen fullkomnar varandra och tillgodoser varandras behov sker inte på ett fullständigt sätt, utan sker enligt en bestämd ordning. Fullkomnandet kan inte ske utan denna bestämda organisering som är påtvingad materia. Därför är alla materieslag beroende av något annat än sig själva, nämligen den som har underkastat materia denna bestämda organisering. Kommunisterna säger exempelvis att värme och vatten är materia. För att vatten ska koka, använder sig vatten av värme. De påstår alltså att materia inte behöver något annat än materia för att kunna förvandla sig till en annan materieform.
Verkligheten visar det motsatta: för att vatten ska koka, behöver vatten värme med en viss temperatur, och inte bara värme. Värme är en sak; att värme kan påverka vatten så att det kokar vid en bestämd temperatur är en annan sak. Att värme kan påverka vatten bara vid en bestämd temperatur och att vatten kan påverkas av värme bara vid en bestämd värmemängd, betyder att denna bestämda organisering inte kommer från vattnet, eftersom det annars ska kunna låta sig påverkas som och när det vill. Detsamma gäller för värmen, som annars ska kunna påverka som och när den vill. Denna bestämda ordning och organisering kommer alltså inte från materien. Därför är materia beroende av den som har fastslagit denna bestämda ordning för alla materieslag så att de påverkar varandra eller blir påverkade av varandra. Eftersom materia är beroende av något annat än sig själv, är materia inte evig, eftersom det eviga inte är beroende av någon eller något.
Dessutom har materia inga skaparegenskaper (liv, vilja, kunnande, etc.) och kan därför inte vara evig då det eviga är upphöjt över att ha begränsade förmågor och att vara organiserat enligt en bestämd och fastslagen ordning. Eftersom materia inte är en skapare, har den en början och därmed är en skapelse.
Således är skaparen varken materien eller naturen, utan är Allah (upphöjd vare Han). Oavsett vad vi sinnesuppfattar i denna existens, är det ett spår av och ett bevis för existensen av denna skapare, då allt i denna existens är beroende och därmed inte evigt, utan är skapat. Därför måste en evig skapare, som har skapat denna existens ur intet, finnas.
Hur många skapare?
Om vi
antar att två skapare existerar, har vi följande möjligheter om det
uppstår en inbördes oenighet, där den ena önskar ge en kropp liv, medan
den andra önskar en livlös kropp, eller om den ena önskar att röra en
kropp medan den andra önskar kroppens stillhet:
1. de bägge skaparnas viljor sker,
2. ingen av de två skaparnas viljor sker eller
3. den ena skaparens vilja sker.
Den första möjligheten är utesluten, eftersom en kropp inte kan vara både levande och livlös samtidigt, eller vara i både rörelse och stillhet samtidigt, eftersom det är en motsättning. Den andra möjligheten kan heller inte stämma då kroppen ska vara i antingen rörelse eller stillhet, eller vara antingen levande eller livlös. Om de dessutom inte kan genomföra sina viljor, är båda två maktlösa och beroende av den som har gett dem dessa egenskaper. Därmed kan de inte vara eviga och skapare, utan är skapelser.
Därför är det bara den enas vilja som kan förverkligas. Den som inte kan få sin vilja genomförd, är maktlös och begränsad i sin förmåga och är beroende för att kunna skapa något. Därmed kan det inte finnas fler än en skapare.
Det andra fallet är om de två alltid är eniga. Det är oacceptabelt att godkänna detta påstående innan man först tittar på möjligheterna. Om den ena inte kan skapa utan att först vara överens med den andra om det, är den första maktlös och beroende, och kan således inte vara skapare. Om den ena kan skapa utan att först vara överens med den andra om det, är den andra maktlös och svag, eftersom dennas inflytande över den andras skaparförmåga och skapelse kommer att vara begränsad. Detta kan också formuleras på ett annat sätt. Om de perfekta egenskaperna, såsom allmakt, oberoende och skaparförmåga är fördelade mellan dem 50-50, kan ingen av dem vara evig, då de är beroende av någon som har underkastat dem detta bestämda procentförhållande. Om de båda är hundraprocentigt perfekta, finns följande möjligheter: om den ena inte kan tillintetgöra den andra, är den första maktlös och har begränsad förmåga, och är därmed inte evig då den är beroende av någon som har gett den denna begränsade förmåga. Kan den ena däremot tillintetgöra den andra, är denna maktlös och svag.